Elisabeth har oversat denne lille bog, som her præsenteres med Grethe Livbjergs ord:
Kallistos Ware:
Navnets kraft, Jesusbønnen i ortodoks spiritualitet
Denne smukke
bog er hans enkle indføring i denne bøn, som fra at have været en særlig ortodoks spiritualitet, er blevet alle kristnes eje.
Bogen er oversat af pastor Elisabeth A. Glenthøj, som med sit fine forord giver os et vidnesbyrd om, hvad Jesusbønnen kan betyde i dyb sorg og i det almindelige liv.
Forfatteren nævner fire ting, der medvirker til at Jesusbønnen er blevet så elsket: Dens enkelhed og fleksibilitet, dens fuldstændighed, kraften
i navnet, den åndelige disciplin, der ligger i at gentage bønnen.
Kan man forestille sig en mere enkel bøn: ”Herre Jesus Kristus,
Guds Søn, forbarm dig over mig synder”? Og dog er den så fuldendt. Den udtrykker vores tro på Den hellige Treenighed – og vi bekender vores situation: Vi er syndere, der behøver barmhjertighed.
Vi tror på og erfarer kraften i navnet. Det som vi i Apostlenes Gerninger læser om at disciplene erfarede: De helbredte og prædikede i Jesu navn. Navnets evangelium
er dette skrift blevet kaldt.
Vi hører så meget om nuets kraft. Og sandt er det, at hvis vi var helt samlede i dette nu, det eneste vi har, så
ville vore handlinger være stærkere, vi ville nå mere. Jesusbønnen både forudsætter at vi er til stede i det nu hvor vi beder den, men den er også den bedste hjælp til at leve i nuet. Den gentagne påkaldelse
af Navnet kan ved Guds nåde føre os fra delthed til enhed, fra spredthed og mangfoldighed til en-foldighed.
Hvad skal vi så med det moderne
mindfulness? I denne fra buddhismen udviklede terapi søger man sin egen ro og harmoni, hvilket ikke er forkert. Men i Jesusbønnen er Jesus i fokus for den bedendes søgen. Og i tilgift får man roen i nuet. Sagde Jesus ikke:
Søg først Guds rige … og alt andet skal gives jer i tilgift.
Jesusbønnen er fleksibel. Den kan bedes overalt, under alle omstændigheder.
Mens jeg skriver, kan jeg gøre ganske korte pauser, hvor jeg beder Jesusbønnen, og selv når fingrene danser over tangenterne, lever den i mig. Men der må være særlige tider, hvor bønnen fylder alt. Men
netop i disse tider, hvor vi forventer indre samling og ro, optræder de adspredende tanker som en hær der vil bekæmpe vores samling i bøn. I stedet for at vende os mod dem, giver vi dem lov at være dér, men
vi vender os mod Jesus. Han er det absolutte centrum. Vores strategi skal være positiv, ikke negativ: I stedet for at forsøge at tømme vort sind for det, som er ondt, skal vi fylde det med det, som er godt.
Kallistos Ware giver os i denne lille bog alt hvad vi behøver for at leve et ægte og sundt bønsliv: Betragt ikke påkaldelsen som bøn tømt for tanker, men som
bøn fyldt med den Elskede.
Forfatteren citerer en bøn af Sankt Richard af Chichester:
O min barmhjertige Forløser, Ven og Broder,
måtte jeg se dig tydeligere,
elske dig inderligere
og følge dig tættere.
I denne bøn har vi Jesusbønnens retning
og mål.
Grethe Livbjerg
98 sider, kr. 150,- , Boedals Forlag
Seneste kommentarer
12.08 | 09:41
- sikke dog en gang sort teologisk volapyk. Det rene visse-vasse. Religion har gjort ubodelig skade gennem historien.
11.06 | 12:37
"there's nothing worth more" music video is so full of the energy of Jesus/God. and yet a small part of the Love🌞/energy🌞 of Christ💚🙏🏽🌞
22.09 | 17:58
Kære Johannes Endnu engang tak for disse sange. Der er ikke så mange vi kender på dansk. Jeg fandt en engelsk Above all names. Men hvor er det nogle rige tekster de har i deres lovsange.
01.12 | 17:13
"Når din Ånds regn falder ........." so Lovely !! Brings tears to my eyes.